logo

Forbrukertilsynet gir sitt første gebyr for brudd på åpenhetsloven

Forbrukertilsynet har ilagt sitt første gebyr etter åpenhetsloven, på 450 000 kroner, for manglende etterlevelse av informasjonsplikten. Et norsk selskap har unnlatt å svare på to informasjonsforespørsler innen treukersfristen. Selv om tilsynet har mulighet til å ilegge gebyrer opp til 4 % av selskapets omsetning, ble en lavere sats på 0,5 % valgt. Tilsynet har hittil fokusert primært på veiledning, men dette vedtaket kan signalisere et veiskille som understreker betydningen av at virksomheter overholder lovens krav.

Informasjonskravene gjaldt blant annet informasjon om arbeidsforhold for arbeidere i leverandørkjeden, herunder informasjon om arbeidstid, sykelønn, ferie og sikkerhet på fabrikkene. Forbrukertilsynet viste til at henvendelsene falt innenfor det saklige virkeområdet til åpenhetsloven, Forbrukertilsynet viste også til at formålet med informasjonskravet eller hvem som ber om informasjon, ikke har noen betydning for plikten til å gi informasjon.

Forbrukertlsynet understreket at det er avgjørende at virksomheter tilpasser seg lovens krav uten å vente på tilsynets pålegg. Informasjonskrav trenger ikke å være spesifikt merket som "Åpenhetsloven" for å kreve svar, noe som gjør det desto viktigere at ansatte i bedriften er opplært til å kjenne igjen og håndtere disse forespørslene umiddelbart.

En vekker for alle virksomheter som underlagt åpenhetsloven

Boten illustrerer også at tilsynet ikke tillater administrative vanskeligheter som unnskyldning for brudd på loven. Dette bør fungere som en påminnelse for alle virksomheter som er omfattet av åpenhetsloven om å sørge for at de har de nødvendige systemene og prosessene på plass for å overholde åpenhetsloven og besvare informasjonskrav i tide og på en dekkende måte.

Vi bistår en rekke selskaper med håndtering av informasjonskrav etter åpenhetsloven og miljøinformasjonsloven, herunder vurderinger av rammene for informasjonsplikten og implementering av rutiner, prosesser og opplæring. Vi ser særlig viktigheten av kompetansebygging på dette området, samt en tett dialog mellom innkjøpsavdelingen, bærekraftsansvarlige og markeds- og kommunikasjonsavdelingen.

Nyhetsbrev

Vil du motta relevante nyheter og invitasjoner på e-post?