Regjeringen har foreslått å utvide Konkurransetilsynets verktøyskrin, ved å innføre mulighet for markedsetterforskninger uten at det foreligger mistanke om brudd på konkurransereglene. Opprinnelig lovforslag møtte betydelig motbør i første høringsrunde, noe som har ført til flere viktige justeringer og presiseringer i revidert lovforslag.
Skal styrke konkurransen
Regjeringen har foreslått å gi Konkurransetilsynet et markedsetterforskningsverktøy, inspirert av lignende ordninger i blant annet Storbritannia. Verktøyet skal gi tilsynet mulighet til å undersøke og adressere konkurranseproblemer i markeder uten at det nødvendigvis foreligger et lovbrudd. Virkemiddelet er ment å bidra til sunnere konkurranse og bedre vilkår for forbrukerne. Forslaget har sammenheng med Regjeringens fokus på konkurranseutfordringer i dagligvaremarkedet, men verktøyet vil gjelde alle bransjer.
Markedsetterforskningsverktøyet, dersom det blir vedtatt, vil komme i tillegg til eksisterende virkemidler under gjeldende konkurranselov. Verktøyet er ment å gi Konkurransetilsynet myndighet til å gjennomføre grundige markedsetterforskinger og til å gripe inn i markeder med strukturelle konkurranseproblemer, som for eksempel høy markedsmaktkonsentrasjon eller barrierer som hindrer effektiv konkurranse. Lovforslaget innebærer at Konkurransetilsynet vil kunne pålegge foretak å endre adferd, avtaler eller lignende. Det er presisert at atferdstiltak må vurderes før Konkurransetilsynet eventuelt kan pålegge strukturelle tiltak, som salg, oppsplitting osv.
Justeringer etter kritikk
Lovforslaget har møtt kritikk under høringsrunder og åpne møter, blant annet for mangelfull utredning og risikoen for økt usikkerhet for næringslivet. Høringsrunden har dessuten resultert i en rekke viktige justeringer sammenlignet med det opprinnelige forslaget:
• Heving av terskelen for igangsettelse av markedsetterforskning (vesentlighetsterskel), slik at det må foreligge fare for at konkurransen i markedet blir vesentlig begrenset,
• Forslag om adgang for Konkurransetilsynet til å gi vedtak om midlertidig avhjelpende tiltak har ikke blitt videreført,
• Kostnader knyttet til bruk av forvalter skal dekkes av Konkurransetilsynet – ikke partene, som først foreslått,
• Fristen for når Konkurransetilsynet kan pålegge salg av eiendeler ervervet som del av en foretakssammenslutning som tidligere har blitt klarert av tilsynet, nemnda, domstolene, Kommisjonen eller EU-domstolene, økes fra fem til ti år.
• Det vil bli inntatt en presisering om forholdet til primærnæringsunntaket
Mange aktører, som NHO og Advokatforeningen, har foreslått at verktøyet heller bør vurderes som en del av en helhetlig revidering av konkurranseloven, uten at dette foreløpig har ført frem.
Status per i dag er at forslaget er til vurdering i Stortingets næringskomité.