Ny dom fra EU-domstolen (ECJ) den 26. September i år, presiserer at prisreduksjoner næringsdrivende viser til i salgsmarkedsføring må beregnes ut fra laveste pris de siste 30 dagene. Regelverketfor bruk av førpriser i salgsmarkedsføring, fra EU, samsvarer med norsk førprisregelverk som ble oppdatert 1. oktober i fjor.Dommen er derfor av interesse også for norsk håndhevelse av førpris-regelverket. Av den norske prisopplysningsforskriften § 9 a heter det at:
Der prisen på varer markedsføres som nedsatt, skal den næringsdrivende gi informasjon om varens førpris.
Førprisen er den laveste prisen som den næringsdrivende har anvendt i minimum 30 dager før markedsføringen startet. Med laveste pris menes prisen som har blitt anvendt for varen overfor allmennheten, eller andre større grupper av forbrukere som tilhører ulike lojalitetsprogrammer eller kundeklubber. Der prisnedsettelsen øker gradvis, er førprisen den laveste prisen før første prisnedsettelse.
Dommen, kjent som Aldi-saken, understreker at rabatter og andre priskutt må være basert på den lovbestemte førprisen, altså den laveste prisen de siste 30 dagene. Dette vil si at en næringsdrivende ikke kan beregne en prosentvis rabatt ut ifra varens “ordinærpris”, og vise til lavest pris siste 30 dager, ved siden av dette. Dersom eksempelvis kundeklubbmedlemmer fikk 20 % rabatt på en valgfri vare for 2 uker siden, vil den lovbestemte førprisen på alle varer i sortimentet være den prisen kundeklubbmedlemmer fikk (altså 20 % rabatt) og en kampanje som igangsettes mindre enn 30 dager etter dette må benytte denne prisen som utgangspunkt for sine prisnedsettelser.
Selv om dommen ikke innebærer en endring i rettstilstanden i Norge, ettersom Forbrukertilsynet har uttalt tilsvarende i sin veileder om regelverket, gir EU-domstolens avgjørelse en tydelig påminnelse om at bedrifter må dokumentere rabattenes grunnlag og sørge for at forbrukerne får korrekt informasjon om faktiske prisreduksjoner.