Sykehusinnkjøp HF: Et konkret eksempel
Et nylig innkjøp fra Sykehusinnkjøp HF illustrerer hvordan absolutte miljøkrav kan stilles. I en anskaffelse krevde de at innkjøpte blæreskannere skulle ha en levetid på minst 10 år, noe som både reduserer produksjonsbehovet, kutter CO₂-utslipp og fører til mindre transport. Adcare AS klaget på anskaffelsen og anførte at det var i strid med regelverket å bruke unntaksbestemmelsen om klima- og miljøkrav.
KOFA bekreftet at Sykehusinnkjøp HF handlet innenfor regelverket ved å stille absolutte krav til klima og miljø i kravspesifikasjonen.
I avgjørelsen går KOFA langt i å antyde at klima- og miljøkrav er å foretrekke der dette kan brukes. KOFA peker på at slike spesifikke krav sikrer at et gitt klima- og miljøhensyn ivaretas på en måte som tradisjonelle tildelingskriterier ikke kan. Tildelingskriterier er relative, mens krav er absolutte. Krav er derfor bedre egnet til å sikre et absolutt minstenivå for miljødimensjonen i en anskaffelse. Men for å kunne sette slike krav, må oppdragsgiver forsikre seg om at markedet faktisk kanlevere på kravene.
Forskningsbasert dokumentasjon og markedsvurderinger ga grunnlag for krav
I saken med Sykehusinnkjøp gjaldt det anskaffelse av utstyr hvor klima- og miljøavtrykket i utstyrets levetid var størst i produksjonsleddet. Sykehusinnkjøp gjennomførte markedsundersøkelser, markedsdialog og bygde kravet om levetid på forskningsbasert dokumentasjon. KOFA fant at kravet «klart» kunne gi en bedre klima- og miljøeffekt og var begrunnet.
KOFA vurderte også om minstekravet til levetid på 10 år var konkurransebegrensende. Klager hevdet at 10 års levetid var uoppnåelig for enkelte leverandører. Klagenemnda påpekte at Sykehusinnkjøp HF hadde gjennomført markedsundersøkelser som viste at markedet var modent for slike krav, og anførselen førte ikke frem.
Et viktig skritt mot grønnere offentlige anskaffelser
Avgjørelsen bekrefter at klima- og miljøkrav ofte kan være mer effektivt enn klima- og miljøtildelingskriterier i anskaffelser. Dette gir oppdragsgivere et insentiv til å prioritere krav over kriterier der markedet tillater det, og markerer et viktig skritt mot grønnere offentlige innkjøp.
Uttalelsene til KOFA er langt på vei i samsvar med de føringer som gis av anskaffelseslovutvalget i NOU 2023:26, hvor det nå arbeides med en proposisjon til stortinget fra Nærings- og fiskeridepartementet.
Ønsker du å lære mer om hvordan din bedrift kan styrke sine tilbud med klima- og miljøkrav? Ta gjerne kontakt for veiledning om miljøkrav og tiltak som gir positiv effekt og samtidig oppfyller kravene i anskaffelsesregelverket.